Annonce

Uddannelsesreformen som afsæt for at gentænke undervisning i evidensbaseret praksis på sygeplejerskeuddannelsen

Uddannelsesreformen som afsæt for at gentænke undervisning i evidensbaseret praksis på sygeplejerskeuddannelsen

Bodil Bjørnshave Noe, docent ph.d., Francisco Mansilla Castano, lektor ph.d. og Lea Deichmann Nielsen lektor ph.d. University College Syddanmark (UCSYD)

Indledning
I marts 2025 indgik regeringen og aftalepartierne en politisk aftale om en reform af de professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser. Reformen beskrives som en historisk investering i kvalitet og praksisnærhed, men rummer samtidig udsigten til en mulig forkortelse af sygeplejerskeuddannelsen (1).

Det rejser spørgsmålet:
Hvordan kan praksistilknytningen styrkes uden at svække de akademiske kompetencer, der gør sygeplejersker i stand til at stille kritiske spørgsmål, udfordre vaner og omsætte ny viden til bedre pleje og behandling?

Evidensbaseret praksis
Hvis reformen mindsker vægten på undervisning i for eksempel forskningsmetode, bliver det vigtigt at drøfte hvordan kompetencer i evidensbaseret praksis (EBP) kan forankres både i teori og klinik.

Internationale anbefalinger fra Sicily statements beskriver centrale elementer i EBP-processen og i undervisning i EBP (2,3). Sicily statements fremhæver EBP som en integration af den bedste tilgængelige evidens, klinisk ekspertise og borgeres/patienters præferencer og at EBP indebærer fem elementer: at stille kliniske spørgsmål, søge og vurdere evidens, integrere den i beslutninger og evaluere resultater (2).

Vores aktuelle studier peger på, at et tæt samarbejde med klinikken kan styrke de studerendes EBP-færdigheder og gøre det lettere at omsætte teori til praksis (4,5).

Invitation til debat om evidensbaseret praksis
Praksisnærhed og akademiske kompetencer er i vores optik gensidigt forstærkende, hvis sygeplejersker skal kunne omsætte forskningsbaseret viden til sikker og effektiv patientpleje. Med afsæt i både de internationale Sicily statements – der i to årtier har sat retningen for undervisning og evaluering af EBP – og vores egne danske studier inviterer vi til debat om, hvordan EBP kan fungere som en ramme for at realisere reformens intentioner og styrke praksisnærhed uden at svække de akademiske kompetencer.

Scroll to Top
Størrelsesguide/Måleskema
Alle mål er angivet i cm.
Dame t-shirt
S
M
L
XL
Brystvidde
86
92
100
108
Taljevidde
69
74
80
86
Hoftevidde
95
100
106
112
Herre t-shirt
S
M
L
XL
Brystvidde
90
96
104
112
Skjorter
37/38
39/40
41/42
43/44
Livvidde
80
85
91
97