Annonce

Fundamentals of Care- hvor er fagligheden henne?

Fundamentals of Care- hvor er fagligheden henne?

Af Victoria Riber Kristiansen, sygeplejerske,  Koordinerende klinisk vejleder.
Nordsjællands Hospital, Frederikssund, Afdeling for Multisygdom, Uddannelseshospitalet, B5B6, Frederikssund. victoria.riber.kristiansen.01@regionh.dk

Først og fremmest en kæmpe tak til International Learning Collaborative (ILC) og alle jer pionerer i Danmark for jeres arbejde med Fundamentals of Care (FoC).
Jeg bruger, som arbejdende sygeplejerske på knap 10. år, dagligt begrebsrammen både i direkte kontakt med mennesket som er indlagt, men også over for tværprofessionelle samarbejdspartnere og ledere, når jeg skal argumentere for til- og fravalg samt kæmpe de indlagte menneskers sag.

Jeg har dog et punkt, hvor jeg har svært ved at acceptere begrebsrammen som pålydende – for hvor ekspliciteres vores faglighed som sygeplejersker?
Jeg ser den kun eksplicit i forhold til relationen og hvordan denne relation kan skabes. Ifølge Kitson er vi forpligtet til at fokusere på fem centrale elementer, når vi skal etablere en relation med patienten:

“Tillid, opmærksomhed, forudseenhed, viden samt evaluering”.

Begrebsrammen understreger ligeledes, at etableringen af en relation mellem patient og sygeplejerske er en forudsætning for at imødekomme patientens behov for sygepleje (Damsgaard et. al 2021). B. Sachs og Poulsen beskriver samtidig hvordan viden i FoC, ses som et kerneelement, som indbefatter det at kende personen bag patienten (Sachs og Poulsen 2021), hvilket for mig stiller spørgsmålet – hvad med de øvrige videns former?

Behovet for fagligt velfunderet sygepleje samt konsekvenser ved manglende systematik, planlægning og ukritisk uddelegering er ved at blive belyst og kompleksiteten beskrives også flere gangen i bogen Fundamentals of Care Klinik, ledelse, uddannelse og forskning. Selv Alison Kitson beskriver

”Den mere komplekse tænkning af den pleje, patienter har brug for, når de er syge, kaldes personcentreret grundlæggende sygepleje, og denne tilgang anerkender, at ydelsen af grundlæggende pleje er en udfordrende, dynamisk, kompleks, personcentreret aktivitet, der kræver stor erfaring, refleksion og indsigt at varetage på en professionel og konsekvent måde som sygeplejerske” (Muntlin & Kitson 2020).

Så hvorfor alle disse kompetencer ikke formuleres mere tydeligt i rammen – det undres jeg over – særligt når rammen beskrives således:

”Rammen sammenfattede alt, hvad ekspertgruppen anså for at være nødvendigt for at kunne yde en personcentreret grundlæggende pleje på en konsekvent og sikker måde, uafhængigt af patientens kliniske tilstand” (Muntlin & Kitson 2020).

I de danske forord i Fundamentals of Care – En introduktion til begrebsrammen, beskrives at FoC kan medvirke til at højne sygeplejens status som profession og vise, at sygeplejerskerne som faggruppe har stor betydning for patientens pleje og behandling i det hele taget og for samfundet.

Hvis jeg som politikker så begrebsrammen, ville jeg ikke umiddelbar vækkes med disse tanker og vi er tydeligvis heller ikke lykkedes med missionen, når d. 8/10-2024 var dagen hvor vores Regering præsenterede en afkortning af uddannelsen og særligt de mere akademiske elementer i denne, hvor BA-projektet og undervisning i videnskabsteori mindskes, (DSR 2024).

Og det er vel ikke kun relationen som er forudsætningsgivende for at kunne udføre sygepleje?
Det kræver vel også faglighed, herunder teori, som gør os i stand til både at forstå og kunne handle på fænomener som f.eks. smerter, krise osv. samt analytiske evner, der gør os i stand til at forstå situationer, deres kompleksitet og sammenhæng samt refleksiviteten der gør os kompetente i forskellige tankeprocesser, såsom kritisk-, systematisk-, kreativ- og fremadrettet tænkning.

Igennem mit virke, har jeg beundret mange kollegaer som netop både mestrede de relationelle kompetencer og var teoretiske velfunderet. Men vi har vel også alle mødt den exceptionelle relations stærke kollega, som forstod at lytte, vise og skabe tillid samt var oprigtigt nysgerrig på mennesket bag patienten. En kollega som patienterne og de pårørende var meget glade for, men når man som kollega kom på vagt efter, oplevede at der var et enormt ”oprydningsarbejde”.

Det kunne være tilstande som begyndende sepsis som var blevet fejlfortolket og/eller negligeret samt sygeplejefaglige problemstillinger, som hverken var identificeret af patienten, pårørende eller kollegaen, og derved ej heller interveneret på.  Patienten og de pårørende opdager jo ikke altid manglende faglighed og refleksivitet, da patienter, som har behov for indlæggelse på et hospital i 2024 ofte har komplekse og/eller ustabile forløb.  For hvad var årsagen til at patienten ”væltede”?  Mangelfuld sygepleje eller forventelige komplikationer?

Faktum er at relationer kan blive evalueret positivt, samtidig med at den fundamentale sygepleje, er af lav kvalitet.

Derfor mit postulat: Relationen kan ikke stå alene som forudsætning for sygepleje, i en ramme som skal beskrive hvad sygepleje er og fordrer.

Jeg har derfor, tilladt mig, at modulere på begrebsrammen (se nedenstående model). Jeg har tilføjet en firkant med faglighed – en firkant, som skal være i den inderste cirkel – da den er og bliver en forudsætning, der på samme vilkår som relationen, er afgørende for udførelse af personcentreret sygepleje, hvis den altså skal udføres på en konsekvent og sikker måde, uafhængigt af patienternes kliniske tilstand.

Når jeg fordyber mig i Fundamentals of Care og læser om potentialet, tankerne, undersøgelserne og metoderne bag begrebsrammen, er jeg ikke et sekund i tvivl om at vi mener det samme, men stringensen mellem litteraturen og selve udformningen af begrebsrammen er, for mig, ikke transparent.
Der mangler noget… Eller er vi blot reduceret til varme hænder, som kan spørge: ”Hvad er vigtigt for dig i dag?”.

 

Danish translation of the ILC Fundamentals of Care Framework. Grønkjær, M, Aalborg University Hospital & Aalborg University, Denmark. Illustreret af @Sygeplejestreger
*Den originale figurtekst indholder følgende:
Politisk niveau: Økonomi, kvalitet og sikkerhed, politisk styring, lovgivning og akkreditering.
Systemniveau: Ressourcer, evaluering og feedback, ledelse, kultur.
Psykosocial/patient/borgers behov: Kommunikation, At være involveret og informeret, respekt, uddannelse og information, værdier og overbevisninger inddrages og respekteres, værdighed, følelsesmæssig velbefindende, privatliv.
Fysisk/patient/borgers behov: Hvile og søvn, personlig hygiejne og påklædning, udskillelser, spise og drikke, velbefindende, sikkerhed, mobilitet
Relationel/Sygeplejerskens handlinger: Være empatisk, hjælpe patienten til at mestre, være engageret i patienten, understøtte og involvere familie og pårørende, sætte mål i samarbejde med patienten, være aktivt lyttende, være beroligende, være omsorgsfuld, være nærværende.
Relation: Tillid, opmærksomhed, forudseenhed, viden, evaluering

 

Scroll to Top
Størrelsesguide/Måleskema
Alle mål er angivet i cm.
Dame t-shirt
S
M
L
XL
Brystvidde
86
92
100
108
Taljevidde
69
74
80
86
Hoftevidde
95
100
106
112
Herre t-shirt
S
M
L
XL
Brystvidde
90
96
104
112
Skjorter
37/38
39/40
41/42
43/44
Livvidde
80
85
91
97