
“Jeg giver under alle omstændigheder alle børn en fair chance, men politikerne, de store fonde og dem, der sætter dagsordenen, fortsætter med at vende det blinde øje til børne- og ungepsykiatrien. Uligheden i sundhed er i høj grad strukturel, og den kommes ikke til livs, før beslutningstagerne tager ansvar for hele befolkningen og ikke blot dem, der ser syge ud udenpå”
Det skriver sygeplejerske og forsker Hejdi Gamst, hvis datter har været i behandling i børnepsykiatrien i en kronik i POV. Hun opfordrer alle beslutningstagere til at tage børne- og ungepsykiatrien alvorligt. Når man sammenligner med somatiske sygdomme, står det klart, hvor grelt det står til i psykiatrien, skriver hun – ikke ud fra en teoretisk betragtning, men fordi hendes familie selv har været igennem systemet.






