Af Britta Hørdam, sygeplejerske, Ph.d., seniorforsker
Viden, Videnskab og Forskning i Sygepleje
Annesofie Lunde-Jensen & Julie Duval Jensen (red.)
FADL’s Forlag 2024.
370 sider, 449,95 kr.
Lærebogen indeholder 17 kapitler forfattet af 21 sygeplejersker med egen forskning som afsæt, to af forfatterne er også redaktører. Det er sygeplejersker med solidt indblik, engagement og erfaring med forskning i sygepleje, og formålet er da også at vidensdele med og inspirere både sygeplejestuderende, cand.cur., forskere og kliniske sygeplejersker til at anvende videnskabsteoretiske tilgange til at udvikle praksis og sygeplejefaglig viden fremadrettet.
Redaktørerne inddeler bogen i tre dele:
- Del 1 består af en kortfattet præsentation af forskellige vidensformer, akademisk argumentation og vidensudvikling indenfor sygeplejen.
- Del 2 giver indsigt i de mest gængse videnskabsteoretiske positioner indenfor sygeplejefaglig forskning.
- Del 3 består af kapitler, der beskriver konkrete forskningsdesign og metoder til sygeplejefaglig forskning.
Kapitlerne er velskrevne og viser de enkelte forskeres dybdegående viden og indsigt i egen forskning, hovedsaligt fra Sygeplejevidenskab på Århus Universitet.
Niveaumæssigt fordeler kapitlerne sig, så der er mulighed for at tilbyde dem til de nævnte målgrupper.
Det historiske afsæt for forskning i sygepleje i Danmark skete, da Margrete Lorensen som den første danske sygeplejerske erhvervede sin Ph.d.- grad i USA i 1976, hvilket er omtalt allerede på side 47.
Som det fremgår af bogen, er det næsten halvtreds år siden, og forskning i sygepleje er nu forankret ved alle universiteter, hvor sygeplejersker er indskrevet. Allerede i 1983 blev Dansk Selskab for Sygeplejeforskning og Tidsskrift for Sygeplejeforskning etableret netop med Margrethe Lorensen som formand og redaktør i de første 25 år.
Resultaterne af Margrete Lorensens forskning om ældre og egenomsorg inspirerede hurtigt til mere forskning i klinisk sygepleje og sundhedspleje, hvilket mange af de efterfølgende sygeplejefaglige forskningsprojekter vidner om.
Incitamentet for sygeplejefaglig forskning er omfattende både indenfor klinisk sygepleje, pædagogiske overvejelser, sundhedspleje, sociologiske- og kulturelle overvejelser, som har været inspiration og afsæt for sygeplejerskers oplevelser af nødvendigheden af forskning og viden indenfor omsorg og uddannelse.
Det er imponerende resultater, der fremkommet gennem sygeplejerskers forskning siden 1976 uanset studiested. Derfor er bogen et relevant supplement til de artikler, lærebøger og afhandlinger, der allerede er publiceret, og som på forbilledlig vis indgår i historikken i denne nye udgivelse sammen med de enkelte sygeplejerskers helt egen autentiske forskning.