Annonce

Virtual Reality som et socialpædagogisk støtteredskab til borgere med social angst

Virtual Reality som et socialpædagogisk støtteredskab til borgere med social angst

VR-teknologi kan betyde, at borgeren med angst kan sidde i trygge omgivelser sammen med sin vejleder, tage VR-briller på og gennem brillerne eksponeres for det angstprovokerende med mulighed for at fjerne sig fra situationen hurtigt igen. VR-teknologi giver mulighed for kvalificeret støtte i skræddersyede forløb

 

Asta Ambjørn Engmark 1 Camilla Bach Nielsen 2 Frederikke Bodin Trærup 3 Maja Kjær Pedersen 4 Mikkel Leck Poulsen 5 Rasmus Funch Jandrup 6

1 bachelor i Sundhedsfremme og Sundsstrategier og Psykologi, kandidatstuderende i Tværvidenskabelige Sundhedsstudier, Roskilde Universitet. Studentermedhjælper i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune. Mail: aae@ruc.dk, 2 klinisk diætist, kandidatstuderende i Tværvidenskabelige Sundhedsstudier, Roskilde Universitet. Visitator i Falck Healthcare psykologisk visitation, 3 sygeplejerske, kandidatstuderende i Tværvidenskabelige Sundhedsstudier, Roskilde Universitet. Studentermedhjælper ved Enhed for Kvalitet, Forskning og Patientsikkerhed i Region Hovedstaden og frivillig leder ved Røde Kors Herberg for Kvinder, 4 bachelor i Sundhedsfremme og sundhedsstrategier og Psykologi. kandidatstuderende i Tværvidenskabelige Sundhedsstudier, Roskilde Universitet. 5 professionsbachelor i Ernæring og Sundhed, kandidatstuderende i Tværvidenskabelige Sundhedsstudier, Roskilde Universitet. Visitator i Falck Healthcare psykologisk visitation. 6 professionsbachelor i Ernæring og Sundhed, kandidatstuderende i Tværvidenskabelige Sundhedsstudier, Roskilde Universitet.

Resumé

Artiklen er udarbejdet på baggrund af et semesterprojekt, hvor vi undersøgte anvendelsen af Virtual Reality (herefter VR) i socialpsykiatrien. Projektet tager udgangspunkt i interviews fra tre kommuner, der udbyder VR som et socialpædagogisk støtteredskab, med det formål, at for at få indsigt i borgernes oplevelse af VR, samt vejledernes syn på VR-teknologien som et socialpædagogisk redskab. Derudover har vi interviewet VR-udbyderen, kommunerne anvender. Dette for at få en forståelse for VR som teknologi og de underliggende teknologiske aspekter.
De identificerede hovedfund er, at Virtual Reality-teknologi kan anvendes som et socialpædagogisk støtteredskab til at eksponere borgere for angst, og at VR-briller ikke er en teknologi, som skal erstatte fysisk tilstedeværelse, men kan bruges i samspil mellem vejlederen og borgeren.
Vores empiri har givet os indsigt i, hvordan VR-teknologi kan muliggøre et skræddersyet forløb til den enkelte borger. VR-udbyderen tilbyder et online bibliotek bestående af forskellige videoer, hvor vejlederen kan udvælge og sammensætte videoer, så borgeren kan eksponeres for nøjagtigt det, som vedkommende finder angstfremkaldende. Ydermere tilbyder videobiblioteket videoer, der muliggør gradvis eksponering i og mellem sessioner.
VR-teknologi muliggør et fleksibelt tilbud, der kan foregå i trygge rammer, idet borgeren ikke behøver at blive eksponeret for sin angst i den fysiske verden.

Vil du læse videre?
Få adgang til artiklen med:

Scroll to Top
Størrelsesguide/Måleskema
Alle mål er angivet i cm.
Dame t-shirt
S
M
L
XL
Brystvidde
86
92
100
108
Taljevidde
69
74
80
86
Hoftevidde
95
100
106
112
Herre t-shirt
S
M
L
XL
Brystvidde
90
96
104
112
Skjorter
37/38
39/40
41/42
43/44
Livvidde
80
85
91
97