En kvalitativ undersøgelse af kommunikation, kreativitet og aktuelle indsatser i et ø-samfund viser, at sygeplejersker opfatter dialog og samarbejde som kimen til den gode tværsektorielle overgang. Muligheden for god overlevering af viden fra fagperson til fagperson på tværs af sektorer er vigtig for, at sygeplejersker kan udføre personcentreret sygepleje med helhedsblik på alle patientens sygdomme.
Ane Falk 1 Ingrid Poulsen 2
1 Sygeplejerske cand.cur. APN, uddannelseskonsulent, Bornholms Hospital. ane.falk@regionh.dk
2 Sygeplejerske ph.d., professor, Klinisk Forskningsafdeling, Amager og Hvidovre Hospital, Institut for Mennesker og Teknologi Roskilde Universitet og Health Aarhus Universitet.

Artiklen er baseret på cand. cur. speciale udarbejdet af Ane Falk og Johanne Dyvelkov
Resumé
Baggrund. Det Danske Sundhedsvæsen er under forandring på grund af den demografiske udvikling. Ældre har behov for langt mere helhedsorienterede og sammenhængende tilbud med samtænkning af behandling, pleje og omsorg. Forskning peger på, at sygeplejerskernes samarbejde i den nuværende organisering af sundhedsvæsenet lider.
Formål. At undersøge sygeplejerskers oplevelse af organiseringen af sundhedsvæsenet og dens betydning for samarbejdet omkring den fundamentale personcentrerede sygepleje i de tværsektorielle overgange.
Metode. Kvalitativ hermeneutisk inspireret interviewundersøgelse af seks sygeplejersker fra primær og sekundær sektor. Som analysemetode er der anvendt tematisk analyse af Braun og Clarke.
Resultater. Tre temaer danner tilsammen sygeplejerskernes oplevelser af samarbejdet i tværsektorielle overgange: ”Sygeplejersker oplever envejskommunikation på tværs af sektorer”, ”Sygeplejerskers kreativitet i tværsektorielle overgange” og ”Der er forskel på, hvad sygeplejersker oplever som værende vigtig viden”. Dialog og samarbejde er to centrale elementer i vores undersøgelse. Det bliver af sygeplejerskerne opfattet som kimen til den gode tværsektorielle overgang. Når overleveringerne af viden er ufuldstændige, uanset om det skyldes organisatoriske, politiske eller kulturelle faktorer, føler sygeplejerskerne sig begrænsede i deres muligheder for at udføre den gode personcentrerede sygepleje.
Vil du læse videre?
Få adgang til artiklen med:
Enkelt køb af artikel
- Allerede abonnent?









