
Hvordan kan det være, at alle fra skolelærere og forældre til teenagere og læger er begyndt at kigge på vores problemer gennem et psykiatrisk prisme? I dag har 15 procent af alle børn og unge under 18 år i Danmark en psykiatrisk diagnose. 40 procent af alle 19-årige kvinder har været til psykolog. I denne artikel af Nanna Schelde fortæller Joachim Meier, ph.d. i psykologi, om sin forskning i netop dette. Han nævner en undersøgelse fra 2024 som eksempel. Den viser, at man i dag skal have 50 procent færre symptomer for at få stillet en psykiatrisk diagnose, end man skulle for blot ti år siden. Men hvorfor er antallet af diagnoser og besøg i psykiatrien steget så markant? En del af forklaringen handler om selve udviklingen i psykiatrien, fortæller Joachim Meier.






