
Regeringens beslutning om at etablere et nationalt center for forskning i kvinders sundhed med en investering på 160 millioner kroner markerer et historisk skridt. Det er en tiltrængt anerkendelse af, at kvinders sundhed i årtier har været underprioriteret – både i forskningen, i behandlingssystemet og på den politiske dagsorden. Et nationalt videnscenter kan styrke den sundhedsfaglige viden, men det kan ikke alene ændre de kulturelle og strukturelle forhold, som påvirker kvinders sundhed. Det skriver Line Trier Friis, sygeplejerske, cand. scient. san. publ, lektor, stifter af Hormonehealthdk, Mathilde Hermansen, sygeplejerske, cand. cur, lektor på sygeplejerskeuddannelsen i Svendborg, UCL og stifter af Hormonehealthdk og Lasse Gliemann, lektor og viceinstitutleder ved Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet i dette debatindlæg.






