
Uden forskning i professionsuddannelserne risikerer vi, at reformerne ikke får den ønskede effekt. Når sundhedsvæsenet ændres, skal de fagprofessionelle rustes til nye opgaver. Sygeplejersker, fysioterapeuter, ergoterapeuter og andre skal både kunne samarbejde tværfagligt og bevare en stærk professionsidentitet. Det kræver uddannelser, der fremmer refleksion, læring og evnen til at navigere i komplekse praksisfelter. Tør vi investere i den forskning, der kan omsætte ambitioner til varig forandring?
Læs debatartiklen skrevet af Jette Sørensen, Ph.d., sygeplejerske, lektor, Cand.cur., Afdeling for Ergoterapi og Sygepleje, Afdeling for Anvendt Sundhedsforskning, UCL Erhvervsakademi & Professionshøjskole og Janne Bryde Laugesen, Ph.d.-studerende, Cand.mag. pædagogik, sygeplejerske, Institut for Mennesker og Teknologi, Sundhed og Samfund, Roskilde Universitet, lektor, Sygeplejerskeuddannelsen Vejle & Svendborg, Afdeling for Anvendt Sundhedsforskning, UCL Erhvervsakademi & Professionshøjskole.








