Gronhaug LM, Farver-Vestergaard I, Frølund JC, Enghold CL, Ottesen AL. Unveiling the burden of COPD: Perspectives on a Patient-Reported Outcome Measure to support communication in outpatient consultations – An interview study among patients. Front. Rehabil. Sci, 2024, 5: 1-15. Doi: 10.3389/fresc.2024.1434298.
Introduktion
Mange patienter med KOL oplever fysiske, psykiske og sociale udfordringer, men ikke alle deler deres bekymringer med sundhedspersonale, hvilket kan påvirke deres trivsel negativt.
Anvendelsen af PRO-skemaet til basal palliation (PRO-Pall) kan fremme holistisk og personcentreret kommunikation, men nytten heraf er stadig usikker. Vi undersøgte derfor patienternes oplevelser med PRO-Pall før og under samtaler i et lungemedicinsk ambulatorie. Se FIGUR 1.
Metode
Patienter med moderat til meget svær KOL deltog i semi-strukturerede telefoninterviews 2-5 dage efter deres ambulante besøg på Vejle Sygehus. Transskriberede interviews blev analyseret induktivt via kvalitativ indholdsanalyse.
Resultater
Fem mænd og fire kvinder blev interviewet. Vi udledte fire temaer:
1) At åbne op: Udfyldelsen af PRO-Pall igangsatte refleksion hos patienterne, og afslørede ofte tidligere oversete KOL-relaterede udfordringer. Dette øgede deres bevidsthed om samt evne og parathed til at udtrykke især psykosociale udfordringer.
2) At lade masken falde: Udfyldelsen af PRO-Pall opmuntrede de fleste patienter til at være mere ærlige, da de indser at det ikke gavner dem at skjule deres bekymringer.
3) At bryde isen: Patienternes ærlige PRO-svar gjorde det lettere for personalet at stille direkte spørgsmål om identificerede udfordringer, hvilket legitimerede og initierede samtaler om sensitive, men vigtige emner.
4) At fordybe dialogen: Personalets imødekommende og målrettede tilgang skabte dybere og mere meningsfulde dialoger, som gav de fleste patienter bedre forståelse for deres psykosociale udfordringer, som påvirkede trivslen.
Konklusion
Udfyldelsen af PRO-Pall før ambulante samtaler hjalp patienterne med at erkende tidligere oversete psykosociale udfordringer, og gjorde dem mere parate til at dele deres bekymringer.
Ærlige PRO-svar gjorde det lettere for personalet at åbne og centrere samtalen om identificerede behov.
Implikationer for praksis
Aktiv brug af PRO-Pall kan fremme holistiske samtaler om den enkelte patients KOL-relaterede udfordringer og behov. Det kræver dog, at personalet har tid og mod til at adressere og integrere patienternes PRO-svar i de ambulante samtaler.
Louise Muxoll Grønhaug, Sygeplejerske, cand.cur. og ph.d.-studerende. Louise.Muxoll.Gronhaug@rsyd.dk