"Når mine børn ikke har tid til at hjælpe mig, så ringer jeg bare til min veninde på 92 år – hun har altid styr på det der med computere"
Lotte Helmark 1 Dorthe Mygind Poulsen 2 Anne Mette Olesen 2.
1 Sygeplejerske, PhD, PostDoc/Klinisk sygeplejespecialist, Kardiologisk afdeling, Sjællands Universitetshospital, Roskilde.
2 Sygeplejerske, Kardiologisk afdeling, Sjællands Universitetshospital, Roskilde

Resumé
Baggrund.
Digitale løsninger er stærkt på vej fremad i sundhedsvæsenet, herunder telemedicinske forløb. For at kunne optimere telemedicinske forløb til gavn for patienterne er der brug for at undersøge hvordan henholdsvis patienter og sygeplejersker oplever telemedicinske forløb.
Artiklen præsenterer hoved-tematikkerne der kendetegner henholdsvis patienters og sygeplejerskers oplevelser af telemedicinske forløb i en hjertesvigtsklinik.
Metode.
Patienternes oplevelser er undersøgt gennem individuelle semistrukturerede interviews, mens sygeplejerskernes oplevelser er undersøgt via et fokusgruppe interview. Analyserne er foretaget med inspiration fra Braun & Clarke.
Resultater.
Fire temaer blev identificeret ud fra patienternes oplevelser (1: Større fleksibilitet i hverdagen; 2: Bedre autonomi; 3: Individuelle IT-kompetencer; 4: Individuelle præferencer). Derudover tre temaer ud fra sygeplejerskernes oplevelser (1: Stort potentiale; 2: Sygeplejerskens kompetencer; 3: Den individuelle patient).
Konklusion.
Både patienter og sygeplejersker oplever at telemedicin har et stort potentiale, men også at der er brug for fleksible løsninger for at imødekomme patienters individuelle behov og kompetencer.
Implikationer for Kliniske praksis
Der er brug for fleksible og individuelle løsninger i anvendelsen af telemedicin således at flest mulige patienter får gavn af det. Sygeplejersker har brug for oplæring og opbakning fra ledelse og IT-kyndige da det er en ny måde at yde sygepleje på.
Vil du læse videre?
Få adgang til artiklen med:
Enkelt køb af artikel
- Allerede abonnent?









