Af Jannie Sternberg, udviklingssygeplejerske og demenskoordinator, Jægersborghave Plejebolig, Gentofte.
Anmeldt i Dansk Gerontologisk Selskab i nyhedsbrev 2, 2024.
Faglig ledelse i ældreplejen. Konkrete greb til praksis
Iben Ljungmann
Akademisk Forlag 2024
280 sider, 289,95 kr.
Det er blevet en tiltagende kompleks opgave at yde omsorg for ældre i kommunerne. Antallet af ældre er stigende og mange ældre har flere og mere komplekse sundhedsproblemer, der kræver specialiseret og koordineret pleje, som nu skal varetages i det nære sundhedsvæsen. Op til 80 % af borgere, som bor i plejebolig, er ramt af demens eller demenslignende symptomer. I indledningen skriver Iben Ljungmann:
“Når jeg har valgt at skrive bogen netop nu, skyldes det, at der er et stort behov for at sætte fokus på, hvordan vi griber opgaven med ældrepleje an. Først og fremmest fordi dette vigtige felt er under stigende pres. Flere skandalesager peger på forråelse på ældreområdet, hvilket er et tydeligt tegn på, at medarbejderne er under pres. Og det giver et øget pres på de ledere, som har ansvaret for at sikre eller løfte kvaliteten. Kerneopgaven inden for ældreplejen bliver mere og mere kompleks. Der stilles større og flere krav til medarbejderne om i højere grad at supplere de oprindelige sundhedsfaglige kompetencer med pædagogiske og relationelle kompetencer, samtidig med at det bliver sværere og sværere at rekruttere og fastholde de rigtige medarbejdere”.
Bogen indleder stærkt ved at tage læseren ved hånden og kortlægge bogens indhold på en overskuelig og engagerende måde. Fra starten er det klart, at forfatteren har en solid forståelse for den komplekse rolle, som faglige ledere indtager. Det er tydeligt, at hun har gjort brug af hendes omfattende erfaring på området, som spænder bredt over roller som demenskonsulent, souschef på et demenscenter, landsdækkende VISO-konsulent på demensområdet og som en del af Sundhedsstyrelsens Demensrejsehold.
Præmissen for bogen er, at der er behov for, at faglige ledere i ældreplejen har et grundlæggende kendskab til personcentreret omsorg og de metoder, der kan anvendes til understøtte den personcentrerede tilgang – både i forhold til borgere og til medarbejdere. Netop dobbelt perspektivet er en af bogens bærende elementer, og det bliver grundigt belyst ud fra en systemisk narrativ tilgang. Teorien bliver foldet ud på et meget praksisnært grundlag på utrolig effektiv vis. Faktisk så effektivt at Dorte Birkmose i forordet skriver: “Man lægger næsten ikke mærke til bogens solide teoretiske fundament, fordi Iben Ljungmann bruger al teori direkte i praksis. Hun destillerer essensen fra andres viden til sin egen kritiske essens, som hun så tilbyder lederne”
Jeg blev ligeledes positivt overrasket over, at bogen er skrevet på en måde, så den giver mening både for faglige ledere med formelt ledelsesansvar men også til faglige ledere, som har roller som f.eks. udviklingssygeplejerske eller demenskonsulent. Gennem kapitlerne formår forfatteren både at henvise til perspektiver og emner, som vil blive foldet ud i kommende kapitler samtidig med, at der bindes sløjfe på tidligere beskrevne teorier og metoder. Selv om hyppige gentagelser og referencer til teorier kan risikere at virke belærende, så
synes jeg det gøres på en tilpas og meningsfuld måde.
Læseren bliver introduceret for teorien, som så understøttes af både praksisnære eksempler og helt konkrete metoder, som kan anvendes til at folde teorien ud i praksis. Det medfører også, at graden af kompleksitet lige så stille øges, som kapitlerne skrider frem. Der løftes komplekse emner som at skulle give feedback, håndtere når der er dårlig stemning og decideret afmagt i grupper – alt sammen noget, som fylder utrolig meget i en travl dagligdag i ældreplejen, og som gør bogen utrolig brugbar.
Hvert kapitel afsluttes med en opsummering og refleksionsspørgsmål, hvilket hjælper læseren med at internalisere og reflektere over indholdet. Det strukturerede format gør det let for læseren at følge med og anvende bogens indhold i praksis. Alt i alt leverer denne bog en omfattende og praktisk guide til faglig ledelse i ældreplejen, som både er teoretisk utrolig velfunderet og rig på konkrete eksempler. Faglig ledelse i ældreplejen vil i min optik være værd at læse for enhver faglig leder, der ønsker at udvikle sin praksis og metoder, for at skabe bedre vilkår for både medarbejdere og borgere – og det er uanset om du er ny i feltet eller har mange års erfaring.