Karina Schjødt 1, Liselotte Brahe 2, Tina Kramer 3
1 Onboarding ansvarlig sygeplejerske. Afdeling for Hormon- og Knoglesygdomme, Aarhus Universitetshospital. karisj@rm.dk
2 Uddannelseskoordinator/uddannelseskonsulent. Uddannelse og Tværsektorielt Samarbejde. Aarhus Universitetshospital.
3 Uddannelsesansvarlig sygeplejerske, ph.d. Intensiv afdeling, Aarhus Universitetshospital.

Resumé
Et stabilt og velfungerende sundhedsvæsen fordrer kompetente sygeplejersker til at varetage sygeplejefaglige opgaver. Ambitionen med denne artikel er, at skabe dialog om og inspirere til, hvordan vi kan understøtte nyuddannede sygeplejerskers trivsel og mulighed for kompetenceudvikling.
Artiklen kommer med bud på, hvordan simulationstræning kan understøtte nyuddannede sygeplejerskers kompetenceudvikling, og dermed øger deres selvsikkerhed, selvstændighed samt styrke deres fagidentitet.
Artiklen fokuserer specifikt på simulationstræning og nyuddannede sygeplejerskers selvevaluering af at deltage i 2 x 4 timers SIM-lab-forløb, som en del af stuktureret onboarding.
Et struktureret onboarding program for nyuddannede sygeplejersker med simulationstræning, sundhedsfaglig gruppesupervision og digital onboarding kan sikre trivsel og tilknytning, og dermed lysten til fortsat at arbejde som sygeplejerske.
Vil du læse videre?
Få adgang til artiklen med:
Enkelt køb af artikel
- Allerede abonnent?









