Patientens ønsker i forbindelse med sygepleje og behandlingsforløb skal i langt højere grad tilgodeses. Det er ambitionen hos HovedOrtoCentret på Rigshospitalet. Her forsøger man blandt andet gennem en række inspirationsdage at nå frem til en nedskreven målsætning og konkrete tiltag, som kan effektuere den.
Som anæstesisygeplejerske har Hejdi Gamst-Jensen oplevet diskrepansen mellem det, hun og kollegerne troede var vigtigt for patienten og det, som patienten reelt lagde allermest vægt på i forbindelse med sin indlæggelse, operation eller behandling. Forskellen er til tider markant, og både i forbindelse med sin ph.d. og sin nuværende stilling som seniorforsker ved Rigshospitalet har hun forsøgt at komme nærmere ind på, hvorfor forskellen på sundhedspersonalets formodninger og patienternes reelle tanker, ofte er så stor.
“I et tidligere studie spurgte jeg 200 akutmedicinske patienter om, hvor bekymrede de var på en skala fra 1-10, da de var inde i akutmodtagelsen. Jeg spurgte bagefter sygeplejersken, der passede patienten: ”Hvor bekymret tror du, din patient er på en skala fra 1-10?” Og så lavede jeg nogle statistiske analyser og fandt ud af, at overhovedet ikke var nogen samstemmelse mellem det patienten sagde, og det sygeplejersken troede”.
Det skriver Dansk Selskab for Patientsikkerhed PS! på deres webside.
LÆS MERE HER