Af Louise Muxoll Grønhaug, sygeplejerske og ph.d.-studerende ved Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – en del af Sygehus Lillebælt samt Institut for Regional Sundhedsforskning (IRS), Syddansk Universitet (SDU).
Kollega feedback -Få det sagt, så det virker
Katrine Kent
Content Publishing, 2024
172 sider, 210 kr.
At give og modtage feedback mellem kolleger er en udfordring for mange, men Katrine Kents bog kan inspirere og guide arbejdspladser til at komme godt i gang. Bogen præsenterer kollegial feedback på en praksisnær og engagerende måde, og understreger dens betydning for et velfungerende arbejdsmiljø.
Bogen er opbygget i tre dele:
Første del fokuserer på, hvordan man giver hjælpsom feedback. Vi guides igennem de syv ”feedback-fælder” og tre pejlemærker, der hjælper os med at navigere mellem fakta, fortolkninger og følelser. Her understreges det, at feedback ikke kun handler om, hvad der siges, men også intentionen bag og ikke mindst hvem der siger det, hvordan, hvornår og i hvilken kontekst det formidles. Nyttig er Kents opsummering af de fem vigtigste skridt til at give hjælpsom feedback.
Anden del handler om at modtage feedback. Her fremgår det, at også modtageren har et handlerum. Vi præsenteres for tankefælder, der kan forhindre, at feedback modtages og bruges konstruktivt. Perspektivet er vigtigt for at bidrage til, at vi betragter feedback som en gave, der indeholder læring og kan styrke samarbejdet, fremfor at betragte det som en kritik, vi hurtigt afviser.
I tredje del introduceres otte konkrete metoder til at træne kollegial feedback i teams. Jeg savner dog flere metoder til individuel feedback, især da Kent løbende har fremhævet vigtigheden af, at korrigerende feedback gives ”under fire øjne” for at fremme, at denne ”gave” åbnes og skaber læring. Til gengæld er bogens afsluttende råd yderst brugbare og inspirerer til at give mere anerkende feedback til flere kolleger.
Bogen er teoretisk funderet, men jeg ville foretrække, at de teoretiske inspirationskilder var integreret undervejs, fremfor blot oplistet til sidst. Selvom budskaberne ikke er revolutionerende, vil jeg anbefale bogen til dem, der ønsker at implementere kollegial feedback. Især ledende sygeplejersker og nøglepersoner, der ønsker at fremme en læringsorienteret arbejdskultur, vil finde bogen yderst relevant. Bogens styrke er dens mange praksisnære eksempler, cases og konkrete råd til, hvordan man både giver og modtager feedback. Bogen er letlæst og fungerer nærmest som en guide, der inspirerer til at give og modtage feedback med fornyet mod og forståelse.