Narrativ Medicin er et fag hvor litteratur og medicin mødes, som undervises på SDU’s medicinbachelor. I undervisningen analyserer man tekster, dette kan være digte, noveller eller romanuddrag. Teksterne handler tit om patientforhold og hjælper unge, kommende læger med empati og forståelse. Hvis man spørger klinisk professor på SDU, Morten Sodemann, forklarer han formålet sådan:
“Målet med undervisningen er at udvide de studerendes normalitetsbegreber og gøre dem bedre til at lytte til mennesker, der kommer fra sociale sammenhænge, der ikke ligner dem, lægestuderende typisk kommer fra.”
Nøgleordene er empati og forståelse, og det ser ud til, at det også fungerer.
“Vi har gennem undervisningen set, hvordan de studerende gradvist kommer i bedre kontakt med deres egne livserfaringer, og hvordan de kan styrke og forstyrre den måde de anvender den viden, de har som lægestuderende,” forklarer Morten Sodemann.
Kulturen kan også lære os om empati og forståelse, specifikt litteraturen. Det er det faget narrativ medicin sætter sig som mål.
Det skriver Kulturskribent Laust Weinreich i et indlæg i SEIN, hvor han har talt med klinisk professor Morten Sodemann og tidligere elev af narrativ medicin og læge Astrid Næraa Høeg Vendelsøe for at forstå, hvad vi præcist kan lære af mødet mellem medicin og litteratur.